24VT - 1IK414 - Tillämpad interaktionsdesign - 15 hp - Kalmar - 50%
Topic outline
-
Tillämpad interaktionsdesign
Hej och välkommen till kursen
I den här kursen får ni tillämpa kunskaper och färdigheter som ni har tillägnat er under er utbildning i ett praktiskt utvecklingsprojekt med extern uppdragsgivare. Ni får i grupper om 4-6 personer etablera kontakt med uppdragsgivare; utforska miljö, situation, behovsbild och nyttomål; planera och utföra; anpassa och justera; utveckla, testa och utvärdera; och presentera och demonstrera. Kursen pågår under hela vårterminen och när ni når slutet av kursen, har ni förstärkt er förmåga att använda enskilda metoder och tekniker på ett effektivt, ändamålsmässigt och situationsanpassat sätt. Och - framförallt - demonstrerat er förmåga att länka samman och kombinera metoder och tekniker i en resurseffektiv arbetsprocess.
Här på kurssidan hittar du information om upplägg, krav, arbetsgång och målsättningar. Men då kursens centrala nav och drivkraft är de projektarbeten som ni tar er an - och de kan ha lite olika förutsättningar, betoningspunkter och kan ta olika riktning - så kommer vi att ha en kontinuerlig dialog med varje projektgrupp via veckovisa handlingstillfällen och workshopar. Likväl vilar stort ansvar på projektgruppen, som förväntas ta ansvar för sin egen planering och progression.
Vi ser fram emot en spännande läsperiod tillsammans!
Martin, Jeff, Juan och Peter
-
Interaktionsdesign handlar om att utforma interaktiva produkter och tjänster för att stödja människors upplevelser och aktiviteter i vardags- och i arbetsliv det vill säga i olika brukssituationer. De artefakter eller tjänster som designas ska underlätta och stödja människors samspel med andra människor, deras omgivningar samt artefakter. Digitala eller interaktiva artefakter har också introducerats inom tjänstedesign området och därigenom är gränser mellan interaktionsdesign och tjänstedesign stadda i förändring. Kursen introducerar begrepp och metoder som ingår i interaktionsdesign med människan i centrum. De studerande får både teoretisk och praktisk kunskap om interaktionsdesign och hur människors upplevelser och aktiviteter samspelar med, genom och med hjälp av interaktiva produkter och tjänster.
Kursen betonar också att design är en integrerad del av brukssituationen. Vidare betonas betydelsen av användarupplevelser för att utveckla (designa) interaktiva artefakter eller tjänster som erbjuder positiva och överraskande upplevelser för användare. Olika situationer och perspektiv kommer att behandlas och presenteras inklusive analys av brukskvaliteter. Studenterna får också en orientering om tjänstedesign och dess likheter och skillnader till interaktionsdesign.
Studenterna kommer också att i ett projekt utforma en interaktiv produkt eller tjänst för en brukssituation med ett specifikt fokus på användarupplevelser samt med val av metoder och tekniker inom användarcentrerad design.
Mål Kunskap och Förståelse
efter genomgången kurs ska studenten kunna
- redogöra för interaktionsdesign och dess grundläggande teori och praktik
- redogöra för en användarcentrerad designprocess samt ha kunskaper om metoder och tekniker i designprocessen
- redogöra för användarupplevelser som fenomen
- både i teori och praktik − orientera sig inom området tjänstedesign
Färdigheter och Förmåga
Efter genomgången kurs ska studenten kunna
- kartlägga och analysera ett användningsområde (brukskontext) med människan i centrum
- använda och anpassa metoder och tekniker till brukssituationen för att forma (gestalta) och förmedla designkoncept i olika faser
- samarbeta i grupp i designprocessens olika faser 5 (7)
Värderingsförmågor och Förhållningssätt
Efter genomgången kurs ska studenten
- redogöra för hur digitala artefakter och tjänster kan skapa nytta och positiva upplevelser i ett användarsammanhang
- kunna beskriva, analysera och reflektera över sina och andras designbeslut, val av metoder och utformandet av designkoncept i en användarcentrerad design process
Undervisningsformer
Undervisningen består av föreläsningar, seminarier, workshops och projektarbete. Vi ska använda lämplig headset med mikrofon vid föreläsningar, seminarier och andra schemalagda aktiviteter. Det är obligatoriskt. Vid examinationen är också webbkamera obligatorisk.
Följande lärare medverkar i kursen:
- Martin Östlund, Kursansvarig, projekthandledning och examination
- Jeff Winter Föreläsare och seminarieledare
- Juan Velasquez Projekthandledning och examination
- Peter Adiels Projektformering och externa kontakter
Grupper och Kommunikation
Formering av grupper sker under kursens första veckor. Det kommer ske i samråd med kursledning, men ni har möjlighet att forma era egna grupper, även innan kursen startar. Det kan t ex vara lämpligt när en grupp studenter har etablerat kontakt med en extern uppdragsgivare.
-
Kursintroduktion hålls 15 januari, klockan 13:15
Vid kursintroduktionen går vi igenom innehåll och upplägg på kursen. Inspelning publiceras nedan efter genomfört tillfälle, men deltagande rekommenderas då vi inleder arbetet med gruppformeringsprocessen - där ni fördelas i projektgrupper - redan vid kursintroduktionen.
-
Vilken typ av projekt ni kommer jobba med
Ni kommer jobba med praktiskt inriktade projekt som löser verkliga problem och skapar nytta för såväl uppdragsgivare som användare. Ni kommer utnyttja kunskaper och färdigheter som ni tillägnat er i tidigare kurser för att i samspel med en extern uppdragsgivare planera, designa och utvärdera designförslag som presenteras/demonstreras med hjälp av visualiseringar och interaktiva prototyper. Projektet anpassas till uppdragsgivarens behov och önskemål och kan bestå av vidareutveckling av befintlig tjänst eller nyutveckling. Det behöver vara ett projekt där det finns en identifierbar användare och där en rimlig slutpunkt är någon form av digitalt designförslag med ett grafiskt användargränssnitt.
- Praktik - Fokus på process och produktion av designförslag som skapar praktisk nytta
- Tillämpning - Av tidigare förvärvade kunskaper och färdigheter
- Omfattning - Tillräcklig för att utmana och engagera en hel termin
- Typ av lösning - Digital och där användaren interagerar via ett grafiskt användargränssnitt
Vilken typ av uppdragsgivare ni ska leta efter
Vi kommer att förbereda några projekt, men ni uppmanas och uppmuntras till att söka efter egna projekt och uppdragsgivare. Det höjer insatsen på ett bra sätt i projektarbetet genom att göra projekten mer realistiska och att ni får en uppdragsgivare som deltar och ställer krav. När ni letar efter uppdragsgivare är det viktigt att ni söker en partner som är engagerad och redo att aktivt delta i designprocessen. Det ska vara en person/organisation som är öppen för samarbete och villiga att dela med sig av relevant information om sin verksamhet och organisation. Uppdragsgivaren behöver inte ha en färdig bild av vad hen/de vill att ni ska utföra, men det är önskvärt att de kan formulera någon typ av problem, utmaning eller önskemål som kan fungera som utgångspunkt. De bör också vara öppna för att designprocessen kan leda i en annan riktning än man kanske tänkt sig från början.
- Engagemang - Villiga att bidra med sin egen tid och dela med sig av information
- Flexibilitet - Öppna för att en designprocess kan leda till olika typer av lösningar
- Designfokus - Har förståelse för arbetets förutsättningar och ramar
Vilken typ av slutprodukt en uppdragsgivare kan förvänta sig
Ni kommer att presentera ert slutgiltiga designförslag med hjälp av utförliga interaktiva prototyper. Dessa prototyper är resultatet av en noggrant genomförd iterativ designprocess, där nytta, funktion, användbarhet och användarupplevelse utvärderas kontinuerligt. Det är avgörande att uppdragsgivaren förstår att det ni levererar är ett utförligt designförslag, inte en färdig implementation. Ett sådant designförslag kan sedan användas av uppdragsgivaren som grund inför beslut om att gå vidare till implementation, såväl som för planering av sådan process, men deltagande i sådan process ligger utanför kursens ramar.
- Design - Fokus på design, inte implementation
- Demonstration - Realistisk demonstration av funktion med hjälp av interaktiva prototyper
- Värdering - Prototyperna simulerar verklig användning, vilket möjliggör värdering av nytta, användbarhet och användarupplevelse
Gruppindelning
Ni kommer att arbeta i grupper om 4-6 personer. Vi kommer att reservera tid i början av kursen för gruppformering/gruppindelning. Men är det så att ni redan nu vill skapa en grupp som hjälps åt i sökandet av projekt/uppdragsgivare, så går det bra. (Tänk dock att gruppstorleken ska vara mellan 4 och 6 personer, och är ni färre än så, så kommer det tillkomma projektmedlemmar vid kursstart.)
- Gruppstorlek - 4-6 personer
- Gruppformering - Vid kursstart, men kan påbörjas tidigare (för att hitta gemensam uppdragsgivare)
Kan jag jobba med samma person/personer i både Tillämpad interaktionsdesign och uppsatskursen?
I uppsatskursen jobbar ni parvis, i Tillämpad interaktionsdesign jobbar ni i grupper om 4-6 personer. Vi ser inga problem med att båda personer i ett uppsatsskrivarpar ingår i samma projektgrupp. Det kan vara smidigt av rent logistiska skäl, men tänk på att ni i Tillämpad interaktionsdesign ingår i ett team där alla jobbar tillsammans på lika villkor.
Kan jag arbeta med samma projekt i både Tillämpad interaktionsdesign och uppsatskursen?
Ja, det går bra att utnyttja samma projekt i bägge kurser i viss utsträckning. Var medvetna om att den typ av arbete som man utför i ett praktiskt inriktat designprojekt och ett vetenskapligt arbete skiljer sig åt såväl i syfte och karaktär, som i metodval och arbetssätt. Det kan också vara klurigt att hitta en uppdragsgivare med ett projektuppslag som passar i båda kurser (även om det kan vara möjligt att hitta ett praktiskt uppdrag i det som från början är ett uppsatsuppdrag, och ett uppsatsämne i det som från början var ett projektuppdrag). Med det sagt, om det är så att man vill ha med någon form av praktiskt designarbete i uppsatsarbetet eller utnyttja projektet som undersökningsobjekt, så är det något som vi ser positivt på. Tidsvinsten är visserligen begränsad, och består framförallt av sparad tid när man slipper upprätthålla kontakt med två olika uppdragsgivare, men det finns också andra fördelar med sådan approach, t ex fördjupad förståelse för skillnader mellan design som praktiskt hantverk, och design som vetenskapligt studieobjekt. Tänk dock på att om ni som uppsatsskrivarpar har hittat ett uppdrag med utrymme för både en praktisk del och en vetenskaplig frågeställning, så gäller det att hitta 2-4 andra gruppmedlemmar som vill haka på. Med dessa förbehåll, är det en typ av samspel mellan de två kurserna som vi uppmuntrar till, och vi kommer också att erbjuda särskilt stöd till er som väljer den vägen.
-
Här kommer att läggas upp föreläsningsmaterial inför föreläsningarna.
Alla föreläsningar kommer att spelas in.
Till de tre föreläsningar som handlar om Konceptfasen, Bearbetningsfasen och Detaljeringsfasen finns det även ett förinspelat material, som ni gärna får titta igenom. Inspelningarna var gjorda tidigare till denna kurs. Det kan komma att vara några mindre ändringar i materialet, men dessa är i så fall minimala.
Inspelningarna kan användas som ett referensmaterial. Titta gärna igenom inspelningarna innan vi träffas på föreläsningarna - de är inte så långa, och kan såklart spelas igenom ännu lite snabbare
Om ni har förberett, genom att titta igenom materialet, och utifrån den lästa kurslitteraturen, blir det lättare att ställa relevanta frågor under föreläsningarna, och få svar på saker som ni eventuellt har frågor kring.
-
Detta utgår från:
Wright & McCarthy, Experience-centered Design: Designers, Users and Communities in Dialogue.
Det är ett referensmaterial som vi tar upp så här i början för att uppmuntra ett visst tankesätt och förhållningssätt i kursen och dess arbete.
Boken är tillgänglig i fulltext via LNU-biblioteket. Jag vill inte skriva en direktlänk, för de har en tendens att sedan inte fungera. Men sök på bokens titel i OneSearch, så får ni upp boken, och kan välja att läsa den i fulltext, eller ladda ner som pdf.
-
-
-
The main design product you will be producing is an interactive prototype that provides a specification of the design outcome. The design solution is presented via this interactive prototype in a short group report, and via a verbal presentation. Additionally, there is a short individual report, where each group member describes and reflects on the group effort and one's own contribution to that effort.
Interactive prototype
Prototype - Group - audience: client and external parties
The interactive specification prototype provides a specification of the design solution by presenting and demonstrating its all aspects of its content, functionality and appearance. It provides the basis for the group report and the presentation.
See description here of what a how an interactive prototyp can be used as a design specification:
Group report
Written report (pdf) - Group - audience: client/partner company and external parties
The group report is a short report that introduces the project and describes the main features of the design solution, making use of the interactive specification prototype to illustrate its functionality as well as its look and feel. Use this template:
The group report, together with links to presentation video (se project presentation instructions) and interactive prototype, might later be selected for publication on the Interaction designer program web page, as an example of the capabilities of you, our students.Individual reflection
Written report (pdf) - Individual - audience: internal/teaching staff
The individual report is about the group and your contribution to the group effort. Use this template:
Project presentation
Oral and video - Group - audience: client (presentation part), teaching staff (oral examination part)
The project presentation consists of a verbal presentation - where you present your project and its design outcome; a Q&A session - where the client/partner company is invited to make comments and ask questions; and an oral examination portion. The presentation part and the Q&A session are open for all. The oral examination is open only for the presenting group and the teaching staff. Se instructions for content of the presentation and examples of question for the oral examination below:
Note that an important part of the verbal presentation is demonstrating the functionality and look and feel via a pre-recorded video - se details in the instructions for the presentation seminar.
Presentation schedule:
The presentation seminars will be divided into two parallel sessions, with distance groups in one session (Juan's groups) and campus students in the other (Martin's groups) according to the following schedule:
Distance groups (Juan | Juan's Zoom room for project development):
- Group 3: 09:00-09:20 (09:20-09:40)
- Group 2: 09:45-10:05 (10:05-10:25)
- Group 4: 10:30-10:50 (10:50-11:10)
- Group 5: 11:15-11:35 (11:35-11:55)
- Group 8: 12:00-12:20 (12:20-12:40)
Campus groups (Martin | Sal Ma414K Martin's Zoom room for project development):
- Group 1 (Swill): 09:00-09:20 (09:20-09:40)
- Group 7 (Skills): 10:30-10:50 (10:50-11:10)
- Group 6 (Wimmerby Tenn): 11:15-11:35 (11:35-11:55)
Time in parenthesis is reserved for the oral examination, which is not open for general audience.