Planerade servicefönster för Moodle

Vår driftleverantör har fastställda så kallade servicefönster, bestämda tider när olika systeminsatser kan genomföras för att hålla systemet uppdaterat och säkert.

Det är inte alltid varje servicefönster behöver användas, men fördelen med fasta tider är att vi vet när det kan inträffa. Tiden för servicefönstren är förlagd utanför flexramen för undervisande och administrativ personal.

Servicefönstren för Moodle är den tredje helgfria veckan på fredagen varje månad, kl 05-07. Vid arbetsveckor med helgdagar i kan det ändras.

Det finns även servicefönster för datacentret, på onsdagar och torsdagar kl 23-05 de två första veckorna varje månad. Dessa servicefönster används mer sällan och meddelas oss då två veckor innan.

Notera att det kan behövas akuta tekniska insatser utanför dessa tider, vilket då meddelas under universitetets driftinformation.

Scheduled Moodle Service Windows

Our operating provider has set so-called service windows, fixed times when various system interventions can be carried out to keep the system up to date and secure.

Not every service window needs to be used, but the advantage of fixed times is that we know when it can occur. The time for the service windows is outside the flex-time for teaching and administrative staff.

The service windows for Moodle are the third non-holiday Friday of each month, 5 AM – 7 AM

There are also service windows for the data center, on Wednesdays and Thursdays 11 PM - 5 AM the first two weeks of each month. These service windows are used less often and we are notified two weeks in advance.

Please note that urgent technical interventions may be needed outside these times, which will then be announced under the university's operational information. 

Senast ändrad: onsdag, 11 juni 2025, 08:44