Betygskriterier för 1IK414
Del 1: Interaktiv digital prototyp som presenteras i skriftligt grupprapport (50 %)
- Betyg 5: Studenten/erna visar utmärkt och enastående beskrivande och analytiska (förklarande) förmågor inkluderande reflektioner och en mycket hög grad av självständigt tänkande i genomförande av projektet utifrån beställarens beskrivning.
- Betyg 4: Studenten/erna visar mycket goda beskrivande och analytiska (förklarande) förmågor inkluderande reflektioner och en hög grad av självständigt tänkande i genomförande av projektet utifrån beställarens beskrivning.
- Betyg 3: Studenten/erna visar acceptabel grad av beskrivande och analytiska (förklarande) förmågor inkluderande reflektioner och en begränsad grad självständigt tänkande i genomförande av projektet utifrån beställarens beskrivning.
- Underkänd: Studenten/ernas prestation möter inte minimala krav på akademiska kriterier som beskrivande och analytiska (förklarande) förmågor inkluderande reflektioner och självständigt tänkande i genomförande av projektet utifrån beställarens beskrivning.
Del 2: individuell skriftlig reflektion (10 %)
- Betyg 5: En mycket hög grad av självständighet i beskrivning och resonemang kring sättet gruppen samverkat i projektet och studentens egna roll och funktion i detta sammanhang. Med utmärkta och enastående reflektioner kring egna tankar som hen har av processen och samarbetet inom gruppen.
- Betyg 4: En hög grad av självständighet i beskrivning och resonemang kring sättet gruppen samverkat i projektet och studentens egna roll och funktion i detta sammanhang. Med mycket goda reflektioner kring egna tankar som hen har av processen och samarbetet inom gruppen.
- Betyg 3: En acceptabel grad av självständighet i beskrivning och resonemang kring sättet gruppen samverkat i projektet och studentens egna roll och funktion i detta sammanhang. Med acceptabla reflektioner kring egna tankar som hen har av processen och samarbetet inom gruppen.
- Underkänd: Minimal grad av självständighet i beskrivning och resonemang kring sättet gruppen samverkat i projektet och studentens egna roll och funktion i detta sammanhang. Med begränsade reflektioner kring egna tankar som hen har av processen och samarbetet inom gruppen.
Del 3: Presentation och muntlig examination (40 %)
- Betyg 5: Studenten visar utmärkt och enastående förståelse av interaktionsdesign och hur dess tankesätt och metoder kan omsättas i praktik i designprocessens olika faser samt hur de medverkar i att gå från vision till produkt.
- Betyg 4: Studenten visar mycket god förståelse av interaktionsdesign och hur dess tankesätt och metoder kan omsättas i praktik i designprocessens olika faser samt hur de medverkar i att gå från vision till produkt.
- Betyg 3: Studenten visar acceptabel grad av förståelse av interaktionsdesign och hur dess tankesätt och metoder kan omsättas i praktik i designprocessens olika faser samt hur de medverkar i att gå från vision till produkt.
- Underkänd: Studentens prestation möter inte minimala krav på beskrivande och analytiska (förklarande) förmågor i redogörelse av designprocessens olika faser och progression.
Följande punkter tas särskilt i beaktande i värdering av designutfall
Såsom det presenteras i skriftlig grupprapport och verbal presentation, och demonstreras i interaktiv prototyp
Problemområde och fokusering i projekt
- Är framtaget designförslag relevant i relation till uppdragsgivarens uppdragsbeskrivning samt kursens syfte att utforma interaktiva produkter eller tjänster för att stödja människor upplevelser och aktiviteter och/eller underlätta och stödja människors samspel med andra människor, deras omgivningar samt med interaktiva artefakter
Designprocessen
- Har projektet genomförts på ett genomtänkt och effektivt sätt genom projektet samtliga faser med relevanta anpassningar till aktuella förutsättningar med lämpliga justeringar vid förändringar i sådana förutsättningar.
Metoder och tekniker
- Har lämpliga metoder/tekniker utnyttjats för att identifiera och förstå användarnas behov och önskemål. Och har resulterade insikter används på ett insiktsfullt och effektivt sätt för att skapa ändamålsmässiga designprodukter.
Presentation
- Presenteras resulterande designförslag på ett tydligt och uttömmande vis vad gäller struktur, funktion och användarupplevelse?
Senast ändrad: fredag, 8 mars 2024, 13:51