Del 1: Interaktiv digital prototyp som presenteras i skriftligt grupprapport (50 %) 

  • Betyg 5: Studenten/erna visar utmärkt och enastående beskrivande och analytiska (förklarande) förmågor inkluderande reflektioner och en mycket hög grad av självständigt tänkande i genomförande av projektet utifrån beställarens beskrivning.
  • Betyg 4: Studenten/erna visar mycket goda beskrivande och analytiska (förklarande) förmågor inkluderande reflektioner och en hög grad av självständigt tänkande i genomförande av projektet utifrån beställarens beskrivning.
  • Betyg 3: Studenten/erna visar acceptabel grad av beskrivande och analytiska (förklarande) förmågor inkluderande reflektioner och en begränsad grad självständigt tänkande i genomförande av projektet utifrån beställarens beskrivning.
  • Underkänd: Studenten/ernas prestation möter inte minimala krav på akademiska kriterier som beskrivande och analytiska (förklarande) förmågor inkluderande reflektioner och självständigt tänkande i genomförande av projektet utifrån beställarens beskrivning.


Del 2: individuell skriftlig reflektion (10 %)

  • Betyg 5: En mycket hög grad av självständighet i beskrivning och resonemang kring sättet gruppen samverkat i projektet och studentens egna roll och funktion i detta sammanhang. Med utmärkta och enastående reflektioner kring egna tankar som hen har av processen och samarbetet inom gruppen. 
  • Betyg 4: En hög grad av självständighet  i beskrivning och resonemang kring sättet gruppen samverkat i projektet och studentens egna roll och funktion i detta sammanhang. Med mycket goda reflektioner kring egna tankar som hen har av processen och samarbetet inom gruppen.  
  • Betyg 3: En acceptabel grad av självständighet  i beskrivning och resonemang kring sättet gruppen samverkat i projektet och studentens egna roll och funktion i detta sammanhang. Med acceptabla reflektioner kring egna tankar som hen har av processen och samarbetet inom gruppen. 
  • Underkänd: Minimal grad av självständighet  i beskrivning och resonemang kring sättet gruppen samverkat i projektet och studentens egna roll och funktion i detta sammanhang. Med begränsade reflektioner kring egna tankar som hen har av processen och samarbetet inom gruppen. 

Del 3: Presentation och muntlig examination (40 %)

  • Betyg 5:  Studenten visar utmärkt och enastående förståelse av interaktionsdesign och hur dess tankesätt och metoder kan omsättas i praktik i designprocessens olika faser samt hur de medverkar i att gå från vision till produkt.
  • Betyg 4:  Studenten visar mycket god förståelse av interaktionsdesign och hur dess tankesätt och metoder kan omsättas i praktik i designprocessens olika faser samt hur de medverkar i att gå från vision till produkt.
  • Betyg 3:  Studenten visar acceptabel grad av förståelse av interaktionsdesign och hur dess tankesätt och metoder kan omsättas i praktik i designprocessens olika faser samt hur de medverkar i att gå från vision till produkt.
  • Underkänd: Studentens prestation möter inte minimala krav på beskrivande och analytiska (förklarande) förmågor i redogörelse av designprocessens olika faser och progression. 

Följande punkter tas särskilt i beaktande i värdering av designutfall
Såsom det presenteras i skriftlig grupprapport och verbal presentation, och demonstreras i interaktiv prototyp

Problemområde och fokusering i projekt

  • Är framtaget designförslag relevant i relation till uppdragsgivarens uppdragsbeskrivning samt kursens syfte att utforma interaktiva produkter eller tjänster för att stödja människor upplevelser och aktiviteter och/eller underlätta och stödja människors samspel med andra människor, deras omgivningar samt med interaktiva artefakter

 Designprocessen

  • Har projektet genomförts på ett genomtänkt och effektivt sätt genom projektet samtliga faser med relevanta anpassningar till aktuella förutsättningar med lämpliga justeringar vid förändringar i sådana förutsättningar.  

Metoder och tekniker

  • Har lämpliga metoder/tekniker utnyttjats för att identifiera och förstå användarnas behov och önskemål. Och har resulterade insikter används på ett insiktsfullt och effektivt sätt för att skapa ändamålsmässiga designprodukter. 

Presentation

  • Presenteras resulterande designförslag på ett tydligt och uttömmande vis vad gäller struktur, funktion och användarupplevelse?


Senast ändrad: fredag, 8 mars 2024, 13:51