20HT-1FE057-Entreprenörskap och entreprenöriellt lärande 7,5hp
Avsnittsöversikt
-
Tis 25 augusti kl 15.15-18.00 i sal K1082, Hus K, Campus Växjö
Kursintroduktion och utforskande av begrepp
Inför tillfälle 1
Entreprenörskapets roll i utbildning och koppling till styrdokument ur ett pedagogiskt perspektivLäsa:
Göra:
- Förbered dig genom att ta fram ett exempel på hur entreprenörskap/entreprenörer skildras i media (t ex tidningsklipp, eller inslag från radio/tv)
-
2.1 Mb
-
Tis 8 september kl. 15.15-18.00
Trenderna som påverkar utbildningen
Framtidsperspektiv på skola och utbildning och hur skolan kan rusta eleverna för att hantera och påverka megatrender i samhället.Inför tillfälle 2
Läsa:
- Kap 1 i Lelinge & Widén (2014). Entreprenöriellt lärande i skolan
- Kap 2 i Biesta (2011). God utbildning i mätningens tidevarv
- Skolvärlden, artikel 2019-07-05 (länk)
- Skolvärlden, artikel 2019-06-04 (länk)
Göra/skriva:
- Formulera en fråga/reflektion att diskutera med
Eva-Lotta Hultén vid Tillfälle 2.
-
Mån 28 september kl 15.15-18.00
Entreprenörskap och entreprenöriellt lärande
Inför tillfälle 3
Läsa:
- Kap 1 i Falk Lundqvist m fl (2014) Entreprenöriellt lärande: i praktik och teori
- Kap 2 i Ackesjö m fl (2017) Entreprenöriell fritidshemspedagogik
- Lackéus (2016) Does
entrepreneurial education trigger…
Göra:
- Mindmapp: ”Vem är jag? Vad kan jag? Vilka känner jag?
- Se videoserie om värdeskapande (länk)
Skriva:
-
Reflektion enligt instruktion nedan. Ladda upp i forumet.
-
Här gör ni inlägg med reflektioner över hur det var att göra mindmappen över dina intressen, kompetenser, erfarenheter och kontakter. Berätta på max en A4-sida hur du upplevde övningen, vilka mönster du såg och vad du tar med dig. Gör också en kort kommentar om hur du tänker om entreprenörskap i skolan efter att ha tagit del av läsningen och videoserien ovan.
-
Ons 14 oktober kl. 15.15-18.00
Entreprenöriellt lärande som värdeskapande utbildningsfilosofi
Inför tillfälle 4
Introduktion av Martin Lackéus följt av diskussioner om och redovisningar av erfarenheter och prövande.Läsa:
Göra:
- Pröva något nytt med en elevgrupp med stöd i VL-blanketten
Skriva:
- Kort presentation/reflektion över det du prövat i elevgrupp med stöd i VL-blanketten. Att ta med till tillfälle 4.
-
Mån 9 nov kl.15.15-18.00 OBS! Träffen sker endast digitalt!
Att leda entreprenöriella processer i skolan
Föreläsning om erfarenheter från Söraby skola.
Litteraturseminarium: diskussion kring frågor utifrån Ackesjö m fl och Skolverket.Inför tillfälle 5
Läsa:- Resterande kapitel i Ackesjö m fl (2017) Entreprenöriell fritidshemspedagogik.
- Skolverket (2010) Skapa och våga
Göra:
- Se filmklipp om entreprenöriellt lärande i Älvsbyn (nedan)
Skriva:
När du läst texterna formulera du en fråga utifrån varje text.
Ställ en fråga om något som intresserar dig i din läsning, något du associerar till, något som du tycker är oklart och/eller som du vill diskutera med dina studiekamrater. Ta med dina frågor till träffen.
-
Tors 3 december kl.15.15-18.00 via Zoom.
Entreprenöriella modeller och verktyg
Workshop: Pröva undervisnings- och planeringsverktyg samt förberedelse av arbetet med förändrings/utvecklingsplanLitteraturseminarium: diskussion kring frågor utifrån Falk Lundkvist m fl och Lelinge & Widén
Inför tillfälle 6
Läsa:
- Kap 2-7 i Lelinge & Widén (2014). Entreprenöriellt lärande i skolan
- Kap 2-7 Falk Lundqvist m fl (2014) Entreprenöriellt lärande: i praktik och teori
Göra:
- Förklara och diskutera kursens innehåll med någon som inte läser kursen
Skriva:
- Reflektera enligt instruktion nedan och ladda upp i forumet.
-
Formulera frågor enligt instruktion
-
Här gör ni inlägg med reflektioner över samtalet om kursen med någon som inte läser kursen. Skriv max en A4-sida om vem du pratat med, hur du upplevde att det var att berätta om ämnet, vilka reaktioner du fick och vad du tar med dig från samtalet.
-
115.0 Kb
-
474.9 Kb
-
118.5 Kb
-
Ons 13 januari kl.15.15-18.00 via Zoom. Mötesänk
Redovisning och reflektion
Muntliga redovisningar av förändrings/utvecklingsarbete
Gemensam reflektion över varandras planer
UtvärderingInför tillfälle 7Läsa:
Självvald referenslitteratur
Skriva:
- Förändrings/utvecklingsplan enligt instruktion. Ladda upp i examinations-mapp nedan.
Ramar för förändrings/utvecklingsplan:
Som en examination i kursen skall ni tillämpa kunskaper om entreprenörskap och entreprenöriellt lärande i en utvecklingsplan. Syftet är att ni, med hjälp av lärdomar från kursen, skall identifiera ett område som ni vill utveckla och sedan beskriva vad ni skulle vilja pröva. Planen skall skrivas enskilt eller i grupper och kan omfatta till exempel en lektion, en terminsplanering, ett temaarbete eller en organisatorisk förändring på arbetsplatsen. I de fall ni är mest betjänta av att skriva en individuell plan kan ni välja att använda andra deltagare i kursen som ”bollplank” i processen men sedan lämna in en individuell text.
Textens omfång i utvecklingsplanen är inte central (ni väljer själva format och stil), huvudsaken är att ni behandlar ett område som är relevant i er verksamhet samt att ni kopplar det ni beskriver till kursens mål och innehåll (se kursplanen). Det kan till exempel handla om att ni blivit inspirerade av ett specifikt begrepp eller tar fasta på en teori som ni upplever kan hjälpa er i ert arbete.
Utvecklingsplanen behöver inte avse ett reellt projekt som ni skall genomföra. Den kan också vara en mindre del av ett omfattande utvecklingsprojekt.
Vid sista kursträffen görs muntliga presentationer av era planer. Detta blir ett tillfälle att ”pröva” sina planer i ett kollegialt samtal. Planen skall lämnas in skriftligt i samband med den muntliga presentationen men möjlighet finns att därefter göra mindre justeringar och förtydligande till och med den 25 januari. -
-
Här gör du ett eller flera inlägg för att dela text och eventuella powerpoint-bilder med de andra kursdeltagarna.
-
