Avsnittsöversikt


  • Tis 25 augusti kl 15.15-18.00 i sal K1082, Hus K, Campus Växjö

    Kursintroduktion och utforskande av begrepp
    Entreprenörskapets roll i utbildning och koppling till styrdokument ur ett pedagogiskt perspektiv

    Inför tillfälle 1

    Läsa:

    Göra:

    • Förbered dig genom att ta fram ett exempel på hur entreprenörskap/entreprenörer skildras i media (t ex tidningsklipp, eller inslag från radio/tv)
  • Tis 8 september kl. 15.15-18.00

    Trenderna som påverkar utbildningen
    Framtidsperspektiv på skola och utbildning och hur skolan kan rusta eleverna för att hantera och påverka megatrender i samhället.

    Inför tillfälle 2

    Läsa:

    Göra/skriva:

    • Formulera en fråga/reflektion att diskutera med Eva-Lotta Hultén vid Tillfälle 2.
  • Mån 28 september kl 15.15-18.00

    Entreprenörskap och entreprenöriellt lärande

    Inför tillfälle 3

    Läsa:

    Göra:

    • Mindmapp: ”Vem är jag? Vad kan jag? Vilka känner jag?
    • Se videoserie om värdeskapande (länk)

    Skriva:

    • Reflektion enligt instruktion nedan. Ladda upp i forumet.

    • Här gör ni inlägg med reflektioner över hur det var att göra mindmappen över dina intressen, kompetenser, erfarenheter och kontakter. Berätta på max en A4-sida hur du upplevde övningen, vilka mönster du såg och vad du tar med dig. Gör också en kort kommentar om hur du tänker om entreprenörskap i skolan efter att ha tagit del av läsningen och videoserien ovan.

  • Ons 14 oktober kl. 15.15-18.00

    Entreprenöriellt lärande som värdeskapande utbildningsfilosofi
    Introduktion av Martin Lackéus följt av diskussioner om och redovisningar av erfarenheter och prövande.

    Inför tillfälle 4

    Läsa:

    Göra:

    Skriva:

    • Kort presentation/reflektion över det du prövat i elevgrupp med stöd i VL-blanketten. Att ta med till tillfälle 4.

  • Mån 9 nov kl.15.15-18.00 OBS! Träffen sker endast digitalt!

    Att leda entreprenöriella processer i skolan
    Föreläsning om erfarenheter från Söraby skola.

    Litteraturseminarium: diskussion kring frågor utifrån Ackesjö m fl och Skolverket.

    Inför tillfälle 5


    Läsa:

    • Resterande kapitel i Ackesjö m fl (2017) Entreprenöriell fritidshemspedagogik.

    Göra:

    • Se filmklipp om entreprenöriellt lärande i Älvsbyn (nedan)

    Skriva:

    • När du läst texterna formulera du en fråga utifrån varje text.

      Ställ en fråga om något som intresserar dig i din läsning, något du associerar till, något som du tycker är oklart och/eller som du vill diskutera med dina studiekamrater. Ta med dina frågor till träffen.

  • Tors 3 december kl.15.15-18.00 via Zoom.

    Entreprenöriella modeller och verktyg

    Workshop: Pröva undervisnings- och planeringsverktyg samt förberedelse av arbetet med förändrings/utvecklingsplan

    Litteraturseminarium: diskussion kring frågor utifrån Falk Lundkvist m fl och Lelinge & Widén

    Inför tillfälle 6

    Läsa:

    • Kap 2-7 i Lelinge & Widén (2014). Entreprenöriellt lärande i skolan
    • Kap 2-7 Falk Lundqvist m fl (2014) Entreprenöriellt lärande: i praktik och teori

    Göra:

    • Förklara och diskutera kursens innehåll med någon som inte läser kursen

    Skriva:

    • Reflektera enligt instruktion nedan och ladda upp i forumet.
    • Formulera frågor enligt instruktion

  • Markerad

    Ons 13 januari  kl.15.15-18.00 via Zoom. Mötesänk

    Redovisning och reflektion

    Muntliga redovisningar av förändrings/utvecklingsarbete

    Gemensam reflektion över varandras planer

    Utvärdering

    Inför tillfälle 7

    Läsa:

    • Självvald referenslitteratur

    Skriva:

    • Förändrings/utvecklingsplan enligt instruktion. Ladda upp i examinations-mapp nedan.

    Ramar för förändrings/utvecklingsplan:
    Som en examination i kursen skall ni tillämpa kunskaper om entreprenörskap och entreprenöriellt lärande i en utvecklingsplan. Syftet är att ni, med hjälp av lärdomar från kursen, skall identifiera ett område som ni vill utveckla och sedan beskriva vad ni skulle vilja pröva. Planen skall skrivas enskilt eller i grupper och kan omfatta till exempel en lektion, en terminsplanering, ett temaarbete eller en organisatorisk förändring på arbetsplatsen. I de fall ni är mest betjänta av att skriva en individuell plan kan ni välja att använda andra deltagare i kursen som ”bollplank” i processen men sedan lämna in en individuell text.

    Textens omfång i utvecklingsplanen är inte central (ni väljer själva format och stil), huvudsaken är att ni behandlar ett område som är relevant i er verksamhet samt att ni kopplar det ni beskriver till kursens mål och innehåll (se kursplanen). Det kan till exempel handla om att ni blivit inspirerade av ett specifikt begrepp eller tar fasta på en teori som ni upplever kan hjälpa er i ert arbete.

    Utvecklingsplanen behöver inte avse ett reellt projekt som ni skall genomföra. Den kan också vara en mindre del av ett omfattande utvecklingsprojekt.

    Vid sista kursträffen görs muntliga presentationer av era planer. Detta blir ett tillfälle att ”pröva” sina planer i ett kollegialt samtal. Planen skall lämnas in skriftligt i samband med den muntliga presentationen men möjlighet finns att därefter göra mindre justeringar och förtydligande till och med den 25 januari.