Ämnesdisposition

  • Bedömning för undervisning, lärande och betygsättning


    På denna hemsida finner du några filmer och dokument som sammantaget ger en grund för resonemang och reflektioner om hur bedömning kan användas som verktyg i en skolmiljö. I varje sektion finner du också ett antal frågeställningar som du och dina studiekamrater kan använda er av för att följa upp filmerna och/eller läsningen.

    Om ni har frågor och funderingar kring innehållet, är ni välkomna att kontakta mig som har ställt samman materialet. 

    Med vänlig hälsning,

    Emil Tyberg
    Engelsklärare och lärarutbildare vid Institutionen för språk
    (emil.tyberg@lnu.se)

  • Introduktion till bedömning i ett lärandeperspektiv

    • Denna film ger en introduktion till bedömning i skolan från ett helhetsperspektiv, med visst fokus på bedömning som motivationsfaktor. 

      Reflektera gärna över följande efter att du har tittat på filmen:

      • Har du själv funderat över kopplingen mellan bedömning och motivation? Vilka positiva respektive negativa erfarenheter har du av bedömning som motivationsförstärkare?
      • På vilket sätt är betyg och den bedömning som ligger bakom betygsättningen ett verktyg som kan användas för att öka elevernas kunskaper? På vilket sätt kan betyg och betygsättning ha negativa effekter på elevers kunskapsinhämtning? Diskutera utifrån egna erfarenheter och de resonemang som förs i filmen.
      • Använd matematikexemplet som nämns i filmen som utgångspunkt. Försök sedan hjälpa mattelärarna på skolan att bedöma vad som är relevant undervisning för den svagpresterande gruppen genom att föreslå andra sätt att arbeta med fungerande matematikundervisning för just denna grupp. 

  • Att sätta mål för undervisningen

    • Denna film ger dig en introduktion till resonemang om hur man som lärare kan sätta mål för sin undervisning och vikten av att regelbundet följa upp dessa. 

      Reflektera gärna över följande efter att du har tittat på filmen:

      • Vilka konkreta sätt att arbeta med att sätta upp mål för undervisning (delar av eller hela lektioner, arbetsmoment, terminer, etc.) känner du att du vill prova på i din undervisning?
      • Hur känner du inför tanken att låta eleverna vara med i processen att sätta upp mål för undervisningsmoment och sedan konstruera konkreta arbetssätt för att följa upp dem?
      • Vad har du för tankar kring farorna med att blanda in betyg i den formativa bedömningsprocessen?

    • Hatties strukturerad undervisning nämns ett antal gånger i filmen och i pdf-filen finner du en anpassad version av denna. 

  • Varför bedömer vi?

    • Reflektera gärna över följande efter att du har tittat på filmen:

      • Har du själv utsatts för undervisning där merparten av all bedömning har handlat om att läraren samlar in underlag för betygsättning? Har filmen gett dig nya tankar kring denna typ av bedömning?
      • Efter att ha sett filmen, vilka typer av bedömning känner du att du vill veta mer om för att kunna bli en bra lärare? Hur ska du tillskansa dig dessa kunskaper?
      • Vilka av Bartons idéer om undervisning och lärande är nya för dig och vilka tar du med dig in i din egen undervisning?

    • Harmers motivationsfaktorer nämns i filmen och i pdf-filen finner du en kort kommentar till dessa. 

  • Vad och hur bedömer vi?

    • Reflektera gärna över följande efter att du har tittat på filmen:

      • Vilka länkar i Crooks et al.s bedömningskedja känner du att du vill arbeta vidare med att utforska och förstärka? 
      • Fyll i de tre ovalerna som nämns i slutet av filmen utifrån komponenter som finns i ditt eget ämnes innehåll. Försök sedan att i punktform bygga upp en bedömningspraktik som tar hänsyn till ämnets förutsättningar utifrån vad du har fyllt i. 

    • Artikeln nämns i filmen och den ger en god bild av svårigheterna med att som lärare försöka arbeta med bedömning med hög validitet.

  • Betygsättning

    • Reflektera gärna över följande efter att du har tittat på filmen:

      • Har filmen fått dig att ändra din syn på hur betygsättning ska gå till?
      • I ditt eget ämne/dina egna ämnen, vad vill du nu fokusera på för att kunna inkludera betygsättning på ett professionellt sätt i undervisningen?


    • Kommentarerna till Skolverkets allmänna råd om betyg och prövning ger en helhetsbild av hur du som lärare ska arbeta med betygsättning i den svenska skolan.