Gå direkt till huvudinnehåll
Moodle
  • Stöd och service
    Hjälp med Moodle Linnéstudent Stöd och service Start / Alla kurser
    My Media
  • Mer
Svenska ‎(sv)‎
English ‎(en)‎ Svenska ‎(sv)‎
Inloggad som gäst
Logga in
Moodle
Stöd och service Fäll ihop Expandera
Hjälp med Moodle Linnéstudent Stöd och service Start / Alla kurser My Media
Expandera allt Fäll ihop allt
  1. Start
  2. Bedömning för undervisning, lärande och betygsättning
  3. Introduktion till bedömning i ett lärandeperspektiv
  4. Introduktion till bedömning i ett lärandeperspektiv

Introduktion till bedömning i ett lärandeperspektiv

Krav för fullföljande

Denna film ger en introduktion till bedömning i skolan från ett helhetsperspektiv, med visst fokus på bedömning som motivationsfaktor. 

Reflektera gärna över följande efter att du har tittat på filmen:

  • Har du själv funderat över kopplingen mellan bedömning och motivation? Vilka positiva respektive negativa erfarenheter har du av bedömning som motivationsförstärkare?
  • På vilket sätt är betyg och den bedömning som ligger bakom betygsättningen ett verktyg som kan användas för att öka elevernas kunskaper? På vilket sätt kan betyg och betygsättning ha negativa effekter på elevers kunskapsinhämtning? Diskutera utifrån egna erfarenheter och de resonemang som förs i filmen.
  • Använd matematikexemplet som nämns i filmen som utgångspunkt. Försök sedan hjälpa mattelärarna på skolan att bedöma vad som är relevant undervisning för den svagpresterande gruppen genom att föreslå andra sätt att arbeta med fungerande matematikundervisning för just denna grupp. 

Klicka på Introduktion till bedömning i ett lärandeperspektiv för att öppna resurs
Inloggad som gäst (Logga in)
Byggt med Moodle