Introduktion till bedömning i ett lärandeperspektiv
Denna film ger en introduktion till bedömning i skolan från ett helhetsperspektiv, med visst fokus på bedömning som motivationsfaktor.
Reflektera gärna över följande efter att du har tittat på filmen:
- Har du själv funderat över kopplingen mellan bedömning och motivation? Vilka positiva respektive negativa erfarenheter har du av bedömning som motivationsförstärkare?
- På vilket sätt är betyg och den bedömning som ligger bakom betygsättningen ett verktyg som kan användas för att öka elevernas kunskaper? På vilket sätt kan betyg och betygsättning ha negativa effekter på elevers kunskapsinhämtning? Diskutera utifrån egna erfarenheter och de resonemang som förs i filmen.
- Använd matematikexemplet som nämns i filmen som utgångspunkt. Försök sedan hjälpa mattelärarna på skolan att bedöma vad som är relevant undervisning för den svagpresterande gruppen genom att föreslå andra sätt att arbeta med fungerande matematikundervisning för just denna grupp.
Klicka på Introduktion till bedömning i ett lärandeperspektiv för att öppna resurs