Section outline

  • Elev

    I detta Moodleklassrum finner du som är student, VFU-lärare eller VFU-samordnare all den information du behöver inför och under den verksamhetsförlagda utbildningen inom engelskämnet.

    Kontaktpersoner för den verksamhetsförlagda utbildningen i engelska är:

    Kalmar: Christoper Allen (christopher.allen@lnu.se)
    Växjö: Emil Tyberg (emil.tyberg@lnu.se)

    Viktiga länkar

    Kursplaner vid Lnu (sökfunktion)
    VFU-handboken (pdf)

  • Innehållet i den verksamhetsförlagda utbildningen finns beskrivet i kursplanen för den kurs den studerande är antagen till. (Se kursplanelänkar nedan). För att tydliggöra innehållet följer här några punkter som det är extra viktigt att tänka på under VFUn:

    • Deltagarperspektivet: Det är av yttersta vikt att den studerande får tillfälle att undervisa under sin VFU-period. Då detta är den första VFUn, ska VFU-läraren ta hänsyn till att den studerande kan behöva starta sin undervisning genom att ha ansvar för kortare moment som sedan byggs på och blir allt längre.
    • Åskådarperspektivet: Den studerande ska också få tillfälle att auskultera hos annan lärare (VFU-läraren eller annan lärare) för att, tillsammans med den egna erfarenheten, ha underlag för de didkatiska diskussioner som ska finnas mellan den studerande och VFU-läraren/lärarlaget på skolan. För information om vad denna diskussion kan handla om, se kursplanen.
    • Obligatorisk närvaro: Vi vill särskilt trycka på att under den verksamhetsförlagda delen av utbildningen ska den studerande vara närvarande och delta aktivt i verksamheten under fem veckor på heltid. Då den studerande är sjuk eller frånvarande av annan orsak i mer än en dag, ska examinator genast kontaktas.

    Kursen ger den studerande rikliga tillfällen att utveckla förtrogenhet med yrket och att uppfylla de förväntade studieresultaten. Följande moment, som alla tar sin utgångspunkt i gällande lokala och nationella styrdokument, ämnesdidaktik samt beprövad erfarenhet, ska därför ingå i den studerandes VFU:

    • Gemensam planering av och den studerandes alltmer självständiga genomförande av undervisning
    • Utvärdering av den studerandes undervisningssituationer i form av gemensamma reflektioner och diskussioner
    • Bedömning och betygsättning av elevers engelskkunskaper (såväl formativ som summativ bedömning ska beaktas)
  • Målen för VFU-kursen finns beskrivna i kursplanen. Kursen har en examinator vid Linnéuniversitetet som är den som är ytterst ansvarig för examinationen. Den studerandes betyg (Godkänd eller Underkänd) sätts i samråd mellan VFU-lärare och examinator. VFU-läraren ska dokumentera den studerandes praktik under VFU-perioden och detta görs med den blankett som finns i högermarginalen (VFU-lärarens dokumentation av den studerande). Det finns desstuom en liknande blankett som den studerande använder sig av för sin dokumentation av VFU-perioden. Blanketterna kan med fördel användas av VFU-lärare och den studerande som underlag för de diskussioner och reflektioner som följer i samband med undervisningsituationer och auskultationer.

    Den studerande examineras genom följande tre komponenter:

    • VFU-lärarens skriftliga rapport som lämnas in till examinator efter VFU-perioden
    • Examinators besök i en klassrumssituation under VFU-perioden
    • Reflektionsdiskussion mellan den studerande, examinator och VFU-lärare