Att vara tydlig med vem som säger vad i en text (källor)

Att vara tydlig med vem som säger vad i en text (källor)

av Johanna Nilsson -
Antal svar: 0
Många studenter har hört av sig med liknande frågor om hur man tydligt redovisar vem som säger vad i en text. Det som händer om man inte är tydlig är att referenserna blir missvisande i förhållande till informationen i meningen. Vi illustrerar detta med två påhittade exempel:

Exempel 1

Vi ska skriva en text där vi har läst en uppsats, som vi sedan ska analysera med hjälp av litteratur (skriven av den påhittade författaren Johansson). I texten skriver vi: 

• Uppsatsen följer en IMRoDstruktur (Johansson årtal, s....). 
    • Här ser det ut som att litteraturen (alltså Johansson) har läst uppsatsen och skriver att uppsatsen följer en specifik struktur. Men, det är inte Johansson som läst och skriver om detta utan det är vi som skribenter som drar den slutsatsen. Johansson skriver sannolikt generellt om olika strukturer i vetenskapliga texter, men det är vi som applicerar resonemanget på den aktuella uppsatsen. Därför blir den här typen av referens missvisande.
    •  
  • Uppsatsen följer en IMRoD-struktur, vilket enligt Johansson (årtal, s...) är en typisk struktur för vetenskapliga texter. 
    • Här ser det istället ut som att slutsatsen att uppsatsen följer en sådan struktur dras, och sedan hänvisar vi till att Johansson säger att en sådan struktur är typisk för vetenskapliga texter. Johansson drar alltså inte slutsatsen om uppsatsen struktur, men skriver att strukturen är typisk för vetenskapliga texter. 
Exempel 2

Jag skriver om vilka växter som finns i mitt växthus, och relaterar detta till en källa (Svensson) som är expert på växthusodling:
  • De röda tomaterna längst in, bredvid gurkan, är smakrikast (Svensson). 
    • Svensson har inte varit i mitt växthus och har med största sannolikhet ingen aning om vilken tomatsort som står där. Så vem har dragit slutsatsen? Jag, men Svensson skriver om olika tomatsorters smakrikhet. Här blir det missvisande att sätta Svensson som referens när jag själv har dragit slutsatsen. 
  • De röda tomaterna som står längst in, bredvid gurkan, i mitt växthus är av sorten "Polaris". Svensson skriver att det (...) är den smakrikaste sorten. 
    • Här framgår det att jag själv har dragit slutsatsen, och vad det är Svensson skriver (samt att Svensson själv inte skriver om vad som finns i mitt växthus). 
I referenser måste det alltså framgå vem det är som säger vad. Det får inte se ut som att källan man hänvisar till uttalar sig om den specifika uppsatsen/boken/situationen man skriver om, utan det måste vara tydligt att den källan skriver om resonemang som sedan du applicerar på en specifik uppsats/bok/situation etc. 

Hälsningar, 
Johanna och Alicia