Referera till samma källa flera gånger

Referera till samma källa flera gånger

av Johanna Nilsson -
Antal svar: 0

Fråga: Om jag refererar till en skönlitterär bok i min text och återkommer till den boken flera gånger, måste jag då ha med författare och årtal varje gång jag skriver om den boken? Jag tänker att det kanske blir tjatigt och tar mycket plats som jag kan använda till reflektion istället. 

Svaret på din fråga är både ja och nej. Det är inte nödvändigt att alltid ha med författarens namn, utan det kan räcka med årtal och sidhänvisning om det framgår vilket verk du syftar på. Dock måste man alltid ha med både författarens namn och årtal första gången referensen används.

Däremot kan det fylla ett syfte att ha med författarens namn upprepande gånger om du hänvisar till flera olika texter. Det kan skapa förvirring för läsaren om enbart årtal uppges bland andra referenser. Det viktigaste är att läsaren enkelt ska förstå vilken text du hänvisar till utan att kolla i källförteckningen.

Vi rekommenderar att fundera över:

• Hur många andra källhänvisningar gör du?
  • Framgår det tydligt vilken källa du hänvisar till om du utesluter namnet?
  • Använder du sambandsmarkörer som indikerar att du använder samma källa, exempelvis "En annan aspekt av romanen är...".
Om du är osäker är det bättre att inkludera namnet, eftersom upprepning av namn ofta inte upplevs som tjatigt. Vid citat ska dock namnet alltid uppges oavsett om det framgår av texten vilket verk du syftar till.