Språkdidaktik Mullsjö
Ämnesdisposition
-
Språkdidaktik
Kompetensutvecklingsseminarier i samarbete mellan Habo och Mullsjö kommuner och Linnéuniversitetet
-
Betygsättning och bedömning av elevers språkkunskaper
Att fundera över innan vi träffas:
- Vilket är syftet med den bedömning ni gör av era elevers språkkunskaper?
- Har ni adekvata redskap för att göra en relevant bedömning av språkkunskaperna?
- Om ja, hur ser redskapen ut och vem har tagit fram dem?
- Om nej, vad är det ni saknar?
---
Seminariets innehåll:
Introduktion till bedömning och betygsättning (presentation av Emil Tyberg)
- Hur ser kurs- och ämnesplaner på bedömning och betygsättning?
- Formativ och summativ bedömning som redskap i den pedagogiska praktiken
- Betygsättning: var, när, hur och varför?
Diskussion med frågeställningarna ovan som utgångspunkt
---
Genomgång av uppgifter till nästa gång vi träffas:
1. Gå igenom de inskickade frågeställningar som Emil tog upp vid det första seminariet (och som ni finner först i presentationen ni fått i mejlutskick). Hur jobbar ni och hur skulle ni vilja jobba med konkretiseringen av dessa frågeställningar i praktiken?
2. Skicka in exempel på elevtexter till Emil (emil.tyberg@lnu.se) och gärna också era egna kommentarer/feedback på texterna, senast en vecka före nästa träff. Emil sammanställer sedan texterna och vi diskuterar dessa ur både ett formativt och summativt perspektiv när vi ses igen. Var noga med att tala om vilket stadium/vilken årskurs texterna är skrivna inom.
-
Betygsättning och bedömning av elevers språkkunskaper (forts.)
Att fundera över innan vi träffas:
- Titta på frågeställningarna som ni fick inför och under det första seminariet. Svarar ni annorlunda på dem idag jämfört med tidigare?
- Vad gör ni idag som är riktigt bra? Vad kan bli bättre?