Skip to main content
Moodle
  • Service and support
    Help with Moodle Linnaeus Student Support and service Home / All courses
    My Media
  • More
English ‎(en)‎
English ‎(en)‎ Svenska ‎(sv)‎
You are currently using guest access
Log in
Moodle
Service and support Collapse Expand
Help with Moodle Linnaeus Student Support and service Home / All courses My Media
Expand all Collapse all
  1. Home
  2. Bedömning för undervisning, lärande och betygsättning
  3. Introduktion till bedömning i ett lärandeperspektiv
  4. Introduktion till bedömning i ett lärandeperspektiv

Introduktion till bedömning i ett lärandeperspektiv

Completion requirements

Denna film ger en introduktion till bedömning i skolan från ett helhetsperspektiv, med visst fokus på bedömning som motivationsfaktor. 

Reflektera gärna över följande efter att du har tittat på filmen:

  • Har du själv funderat över kopplingen mellan bedömning och motivation? Vilka positiva respektive negativa erfarenheter har du av bedömning som motivationsförstärkare?
  • På vilket sätt är betyg och den bedömning som ligger bakom betygsättningen ett verktyg som kan användas för att öka elevernas kunskaper? På vilket sätt kan betyg och betygsättning ha negativa effekter på elevers kunskapsinhämtning? Diskutera utifrån egna erfarenheter och de resonemang som förs i filmen.
  • Använd matematikexemplet som nämns i filmen som utgångspunkt. Försök sedan hjälpa mattelärarna på skolan att bedöma vad som är relevant undervisning för den svagpresterande gruppen genom att föreslå andra sätt att arbeta med fungerande matematikundervisning för just denna grupp. 

Click on Introduktion till bedömning i ett lärandeperspektiv to open the resource.
You are currently using guest access (Log in)
Powered by Moodle