Följande litteratur bör du ha läst före seminariet:

Uppgifter inför seminariet:

  • Utgå (i första hand) från, och granska samma kurs som tidigare valts!
  • Är det något utifrån den lästa litteraturen och/eller de Lokala reglerna som fått dig att ändra dig eller stärka din uppfattning om hur examination kan/bör hanteras?
  • Granska kursens samtliga examinationsuppgifter! Är de öppna och tillgängliga för studenterna från kursstart, eller dolda och hemliga? Varför?
  • Finns betygskriterier angivna för respektive examination? Hur tydligt är de relaterade till målen?
  • Stämmer examinationsuppgifterna överens med de ev. undervisningsuppgifter som finns i kursen? Om de skiljer sig åt - på vilket sätt - och varför?  Examineras alla mål, och hur väl (viktas vissa mål starkare än andra)? I så fall - varför?
  • Är examinationsformerna (muntliga, skriftliga, "kroppsliga") adekvat valda i relation till de mål och de kunskapsformer som ska examineras?
  • Kan varje enskild students kunskaper examineras rättsäkert med kursens examinationsformer? Används begreppsparen "obligatorisk närvaro" och/eller "aktivt deltagande" i kursens kursmoment? Varför, och vad innebär det om man inte är närvarande eller aktiv?
  • Används examinationsuppgifter där studenters svar poängsätts, sammanräknas och där poängsumman avgör betygsgrad (t.ex. U, G, VG)? Är poängsystemet relaterat till målen och betygskriterierna? Hur?
  • Om fler examinationsuppgifter (provmoment) används i kursen - anges för studenterna vad som krävs för att kunna nå högre betyg än Godkänt i slutbetyg (sammanvägning)? Hur?
  • Används fenomenet Komplettering vid examination i kursen? Varför och hur? Ges t.ex. möjlighet för student att alltid få chans att vid omexamination få pröva för högre betyg vid Underkänt resultat? 
  • Då betyg meddelas till student, används förutom betyg några kommentarer av summativ och/eller formativ karaktär för alla betygsresultat (t.ex. U, G, VG)? Hur?
  • Är antalet examinationstillfällen (vid samma provmoment) i kursen begränsade? Hur och varför?
  • Hur hanteras "om-examination" för studenter som närvarat och fått Underkänt jmfrt med frånvarande studenter (giltig och ogiltig frånvaro)? 

Utifrån ovanstående punkter - lista vilka delar i examinationen som hanteras på ett adekvat sätt och vilka delar som skulle behöva utvecklas/förändras i kursen så att en rättssäker och djuplärande examination sker.

Senast ändrad: tisdag, 7 februari 2017, 17:16