Seminarium 5 - Examinationsplanering, examination och betygsättning
Följande litteratur bör du ha läst före seminariet:
- Bergqvist, J. (2015). Att sätta praxis på pränt. En handbok i att skriva betygskriterier. Centre for Educational Development, Lunds universitet. Online: http://lup.lub.lu.se/luur/download?func=downloadFile&recordOId=7766335&fileOId=7766340
- Elmgren & Henriksson (2010), kap. 8-9
- Dahlgren, L-O., & Fejes, A. (2005). ECTS skalan: att mäta eller mota lärande? Pedagogisk Forskning i Sverige, (10)1, 24-34.Online: http://www.diva-portal.org/smash/get/diva2:249581/FULLTEXT01.pdf
- Hegender, H. (2011). Examinererar vi närvaro eller kunskap - det är frågan? Högre Utbildning, 1(1), 73-74. Online: http://www.diva-portal.org/smash/get/diva2:427185/FULLTEXT01.pdf
- Högskoleverket. (2008). Rättssäker examination. Andra omarbetade upplagan. Rapport 2008:36 R. Online: http://www.hsv.se/download/18.5dc5cfca11dd92979c480001361/0836R.pdf
- Lokala regler för kurs samt för examinationer vid Linnéuniversitetet
- NSHU (Myndigheten för nätverkande och samarbete inom högre utbildning). (2010). Examination - en exempelsamling. Vanliga och mindre vanliga sätt att värdera studieresultat. Online: http://kursutveckling.se/dok/nshu_Examination.pdf
- Black, P., & Wiliam, D. (2009). Developing the theory of formative assessment. Educational Assessment, Evaluation and Accountability, 21(1), 5-31. Elektroniskt tillgänglig: http://link.springer.com/article/10.1007%2Fs11092-008-9068-5
Uppgifter inför seminariet:
- Utgå (i första hand) från, och granska samma kurs som tidigare valts!
- Är det något utifrån den lästa litteraturen och/eller de Lokala reglerna som fått dig att ändra dig eller stärka din uppfattning om hur examination kan/bör hanteras?
- Granska kursens samtliga examinationsuppgifter! Är de öppna och tillgängliga för studenterna från kursstart, eller dolda och hemliga? Varför?
- Finns betygskriterier angivna för respektive examination? Hur tydligt är de relaterade till målen?
- Stämmer examinationsuppgifterna överens med de ev. undervisningsuppgifter som finns i kursen? Om de skiljer sig åt - på vilket sätt - och varför? Examineras alla mål, och hur väl (viktas vissa mål starkare än andra)? I så fall - varför?
- Är examinationsformerna (muntliga, skriftliga, "kroppsliga") adekvat valda i relation till de mål och de kunskapsformer som ska examineras?
- Kan varje enskild students kunskaper examineras rättsäkert med kursens examinationsformer? Används begreppsparen "obligatorisk närvaro" och/eller "aktivt deltagande" i kursens kursmoment? Varför, och vad innebär det om man inte är närvarande eller aktiv?
- Används examinationsuppgifter där studenters svar poängsätts, sammanräknas och där poängsumman avgör betygsgrad (t.ex. U, G, VG)? Är poängsystemet relaterat till målen och betygskriterierna? Hur?
- Om fler examinationsuppgifter (provmoment) används i kursen - anges för studenterna vad som krävs för att kunna nå högre betyg än Godkänt i slutbetyg (sammanvägning)? Hur?
- Används fenomenet Komplettering vid examination i kursen? Varför och hur? Ges t.ex. möjlighet för student att alltid få chans att vid omexamination få pröva för högre betyg vid Underkänt resultat?
- Då betyg meddelas till student, används förutom betyg några kommentarer av summativ och/eller formativ karaktär för alla betygsresultat (t.ex. U, G, VG)? Hur?
- Är antalet examinationstillfällen (vid samma provmoment) i kursen begränsade? Hur och varför?
- Hur hanteras "om-examination" för studenter som närvarat och fått Underkänt jmfrt med frånvarande studenter (giltig och ogiltig frånvaro)?
Utifrån ovanstående punkter - lista vilka delar i examinationen som hanteras på ett adekvat sätt och vilka delar som skulle behöva utvecklas/förändras i kursen så att en rättssäker och djuplärande examination sker.
Senast ändrad: tisdag, 7 februari 2017, 17:16