Följande litteratur bör du ha läst före seminariet:

Uppgifter inför seminariet:

  • Välj en kurs som du har varit kursansvarig/examinator för.
  • Ta fram kursens senaste schema och ev. studiehandledning/anvisning samt de undervisningsuppgifter som användes.
  • Granska hur kurstillfällena (föreläsningar, seminarier, laborationer etc.) har givit studenterna möjligheter till ett aktivt lärande i form av uppgifter av olika slag (skriftliga, projekt, diskussioner, problemlösning, lab. fältstudier, rollspel etc...).
  • Presenterades och klargjordes kursens mål/kriterier i förhållande till föregående punkt? I så fall på vilket sätt, och vilket eller vilka mål? Gjordes några prioriteringar/viktningar av de olika målen?
  • Utifrån de arrangerade kurstillfällena: hur mycket av studenternas lärandeaktiviteter samlades in som underlag för bedömning, där de sedan (eventuellt) fick feedback tillbaka på sitt lärande (från lärare, andra studenter eller andra personer)?
  • Fanns några lärarinitierade inslag av självbedömning i undervisningen (t.ex. med hjälp av bedömningsmatriser)?
  • Skapades tid och rum för ett tydligt samlärande bland studenterna i kursen? I så fall, på vilket sätt initierades aktiviteter där studenterna blev läranderesurser för varandra?

Utifrån ovanstående punkter - lista vilka goda exempel som finns i kursen. Om de inte finns - ge förslag på hur en lärande bedömning med ett tydligt formativt syfte skulle kunna implementeras i kursen. Utgå från de 5 punkterna i Black & Wiliam (2009, s. 8). 

Till nästa gång:

Utifrån  punkterna under seminarium 5 - lista vilka delar i examinationen som hanteras på ett adekvat sätt och vilka delar som skulle behöva utvecklas/förändras i kursen så att en rättssäker och djuplärande examination sker.

Senast ändrad: måndag, 6 november 2017, 10:50