Seminarium 3 - Formulera examinationsformer i kursplanen
Följande litteratur behandlas på seminariet:
- Lokala regler för kurs på grundnivå och avancerad nivå vid Linnéuniversitetet (pdf på Lnu-webben)
- Högskoleverkets system för kvalitetsutvärdering 2011-2014 (Rapport 2010:22 R) (pdf)
- Elmgren & Henriksson, Universitetspedagogik, kap 8
- Hedin, Lärande på hög nivå, valfria kapitel som verkar intressanta
- Black, P., & Wiliam, D. (2009). Developing the theory of formative assessment. Educational Assessment, Evaluation and Accountability, 21(1), 5-31. Elektroniskt tillgänglig: http://link.springer.com/article/10.1007%2Fs11092-008-9068-5
Innehåll:
Kort återblick från det andra seminariet.
Var och en av deltagarna redovisar förslag på förbättrade (tydliga, specifika) examinationsformuleringar med avseende på koppling till kursmålen och ev. examensmålen i högskoleförordningen.
Introduktion till bedömning för och av lärande med utgångspunkt i ovan nämnda litteratur.
Ytterligare referenser:
Till nästa gång:
Utifrån punktlistan under seminarium 4 - lista vilka goda exempel på bedömning för lärande som finns i en kurs. Om de inte finns - ge förslag på hur en lärande bedömning med ett tydligt formativt syfte skulle kunna implementeras i kursen.
Senast ändrad: måndag, 6 november 2017, 17:48