Seminarium 2 - Formulera mål i kursplanen
Följande litteratur behandlas på seminariet:
- Lokala regler för kurs på grundnivå och avancerad nivå vid Linnéuniversitetet (pdf på Lnu-webben)
- Lärandemål och examinationsform - en granskning av kursplaner på utbildningsprogrammen vid Göteborgs universitet (2010/2011) (pdf)
- Elmgren & Henriksson, Universitetspedagogik, kap 4, 5, 6
- Hedin, Lärande på hög nivå, kap 5, 6 och 12; http://www.uadm.uu.se/upi/arkiv/rapporter/Larandepahog%20niva.pdf
Innehåll:
Kort återblick från det första seminariet.
Var och en av deltagarna redovisar förslag på förbättrade formuleringar av kursmålen i en redan existerande kursplan eller i en helt ny kursplan. Argumentationen sker på basis av dokument/inläsning samt eventuell användning av Blooms taxonomi.
Introduktion till bedömning och examination med utgångspunkt i ovan nämnda litteratur.
Ytterligare referenser:
Till nästa gång:
Var och en av deltagarna redovisar förslag på förbättrade (tydliga, specifika) examinationsformuleringar med avseende på koppling till de förväntade studieresultaten och examensbeskrivningarna i högskoleförordningen.
Senast ändrad: måndag, 6 november 2017, 10:52