Seminarium 1 - Introduktion
Följande litteratur behandlas på seminariet:
- Lokala regler för kurs på grundnivå och avancerad nivå vid Linnéuniversitetet (pdf på Lnu-webben)
- Att skriva förväntade studieresultat (pdf)
- Granskning av kursplaner - en arbetsrapport utifrån riktlinjer för kursplan (pdf)
- Lärandemål och examinationsform - en granskning av kursplaner på utbildningsprogrammen vid Göteborgs universitet (2010/2011) (pdf)
- Elmgren & Henriksson, Universitetspedagogik delas ut vid seminariet
Innehåll:
Kort introduktion av seminariedeltagarna och bakgrund till projektet Den gula tråden.
Diskussion med fokus på kursmål (förväntade studieresultat) med utgångspunkt i ovan nämnda litteratur.
Introduktion av begreppet konstruktiv länkning och av Blooms taxonomi.
Ytterligare referenser:
- Writing and using learning outcomes. A practical guide
- A Revision of Bloom's Taxonomy: An Overview
- Vägledning för utformande av kursplaner, FSV, Lnu
- Generiska färdigheter och kompetenser
- kursutveckling.se
- Assessment of Competences and Learning Outcomes in the Bologna Process (pdf)
- Improving the quality of teaching and learning in Europe’s higher education institutions (pdf)
Till nästa gång:
Var och en av deltagarna redovisar förslag på förbättrade formuleringar av kursmålen i en redan existerande kursplan eller i en helt ny kursplan. Argumentationen sker på basis av dokument/inläsning samt eventuell användning av Blooms taxonomi.
Senast ändrad: måndag, 6 november 2017, 10:54