Hitta rätt i universitetets organisation – bra att känna till för dig som är student

Ibland kan det vara svårt att hitta rätt person vid universitetet. En överblick av överorganisationen går att finna via denna länk: http://lnu.se/om-lnu/organisation


Synpunkter och problem som uppkommit i studentens utbildning  - Vem kontaktas?

1) Berörd lärare/handledare eller programansvarig

2) Prefekt (lärarens, handledarens eller den programansvariges chef)

3) Dekan eller prodekan

 

Synpunkter och problem som handlar om universitetets övriga verksamheter med kontaktytor mot studenter - Vem kontaktas?

1) Berörd administratör

2) Kanslichef (administratörens chef)

3) Dekan eller prodekan

 

Hitta rätt person att framföra synpunkter till vid universitetet

Om den studerande inte känner namnet på vem (dekan, prodekan, prefekt, kanslichef eller programansvarig) som ansvarar för en viss utbildning, eller har svårigheter att hitta rätt person kan någon av följande funktioner kontaktas:

Universitetets reception

Telefon, växel: 0772-28 80 00 E-post: info@lnu.se

Besöksadress, Kalmar: Nygatan 18 B, Hus 6.
Besöksadress, Växjö: Universitetsplatsen 1, Hus H

 

Linnékåren

Telefon: 010-3303009 E-post: info@linnek.se
Besöksadress, Kalmar: Hus Stella, Norra Kajplan 2. Besöksadress, Växjö: Tufvan, Tuvanäsvägen 12

Student- och doktorandombud, E-post: ombud@linnek.se

Linnékårens student- och doktorandombud är en resurs för alla studenter och doktorander, även för den som inte är medlem i studentkåren. Student- och doktorandombuden kan fungera som såväl ombud som biträde för enskild student eller en grupp av studenter. I de fall den studerande upplever att det är svårt att lösa det uppkomna problemet på egen hand kan det vara bra att ta upp frågan med ett student- eller doktorandombud. Ombuden kan även ta upp synpunkter och behandla dessa anonymt.


Universitetets studerandeavdelning

Studerandeavdelningen E-post: studiesynpunkt@lnu.se

Studerandeavdelningen, via studiesynpunkt@lnu.se, kan ta emot synpunkter eller frågor om de studerande inte vet hur de ska föra frågan vidare eller var de kan vända dig inom Linnéuniversitetet. Efter överenskommelse kan synpunkter förmedlas till de personer som är berörda och har ansvar för att hantera problemet eller de synpunkter som har framförts. Den studerande beskriver ärendet och meddelar kontaktuppgifter (e-post och/eller telefonnummer) så återkommer studerandeavdelningen så snart som möjligt. Om den studerande vill vara anonym bör denne ta upp frågor och synpunkter via Linnékårens student- och doktorandombud.

Senast ändrad: onsdag, 3 september 2025, 10:33