Internationella inslag i programmet

  • Block 3: I samtliga kurser finns specifika kursmål relaterat till internationalisering: 4PP344, 4PP334, 4PP324, 4PP804
  • Fältresa till Kenya som genomförs inom ovan kurser
  • Högskolan Vesterlandet, Songdalen, Norge inom ovan kurs
  • MFS- stipendier för att skriva uppsats- Självständigt arbete
Fältresa till Kenya
  • 1 veckas fältresa, resa ut på helgen, 1 vecka på plats, hemresa på helgen. Studiebesök på välfärdsinstitutioner. Skolor, FN, Kibera-Östafrikas största slum.
  • Kostnad: ca 15 000- stipendium på 2000 kr per student
Högskolan Vesterlandet, Song Fjordane, Norge
  • Resa dit själv
  • Kontakter med fältet- studiebesök
  • Omhändertagen av Kirsten Flaten, docent på  högskolan Vesterlandet
MFS
  • Minor field study- genomföra studier till självständigt arbete, se mer här

Har du frågor om internationalisering inom programmet kontakta Kristina Hellberg 


Varför ett internationellt perspektiv?
En internationell kreativ kunskapsmiljö karaktäriseras av att svenska och internationella studenter, lärare och forskare samarbetar i verksamheten, samt att internationella perspektiv finns i utbildning och forskning.

  • Den internationella kunskapsmiljön förutsätter goda kommunikationsvägar och information på både svenska och engelska.
  • Ett internationellt universitet… En sådan miljö stimulerar öppenhet och kunskapsutbyte mellan olika kulturer, åldrar och vetenskapliga discipliner.
  • Ett uttalat och konkretiserat internationellt perspektiv ska finnas i samtliga utbildningar.

Motiv till internationalisering av Högre utbildning (Knight & De Wit 1995)

  • Politiska motiv - stärka nationens position och roll i världen, soft power.
  • Ekonomiska motiv - näringslivet efterfrågar individer med internationell erfarenhet och kunskap om internationella förhållanden för att kunna konkurrera på en internationell marknad. Mobilitet och harmonisering.
  • Akademiska motiv - internationalisering krävs för att upprätthålla kvaliteten inom utbildning och forskning, större möjligheter att attrahera lärare internationellt med specifik kompetens
  • Sociala och kulturella motiv - behärska främmande språk och få kunskaper om andra länder och kulturer.  Man utbildar studenter i kulturell kunskap och kompetens, Interkulturell förståelse och tolerans.

Internationalisering och interkulturell kompetens

Internationalisering avser mobilitet - in och ut - studenter som genomför en termin på ett annat lärosäte, lärarutbyte, IAH (curricular activities, extra curricular activities, social activities samt innehåll i kurser (kurslittaratur, uppgifter, kursmål, examinationer). 
Interkulturell kompetens avser vad studenter behöver för att kunna arbeta och leva i en interkulturell värld. En viktig fråga att ställa i relation till professionen.


Senast ändrad: onsdag, 20 april 2022, 15:30