Inför träffen den 24 april!
Tack för senast. I samråd med ledningsgruppen har vi gjort lite justeringar i kursflödet utifrån hur arbetet framskrider:
- Uppgiften med VL-blanketten flyttas till efter den 24 april (vid detta tillfälle får ni också mer information om blanketten).
- Till nästa träff/ den 24 april skall ni istället reflektera över temat och hur ni kan skapa elevinflytande i utvecklingen av temat* och under höstens arbete (läs mer i LoopMe).
- Vid träffen den 8 maj inriktar vi oss på hur ämnesmål och entreprenöriella metoder kan förhålla sig till varandra och diskuterar bedömning. Som gäst får vi Hanna Palmér från Linnéunviersitetet. Hon berättar om ELMA-projektet och hur de arbetat med entreprenöriellt lärande i matematisk problemlösning. Vid detta tillfälle har vi också tid för workshop kring egna kursmål och temat.
*= Det sammanställda tema som utkristalliserade sig under open-space-diskussionerna och som ledningsgruppen föreslår att ni går vidare med är:
Rottne och Tolg i tid och rum!
(Skolan-närsamhället-omvärlden. Då?! Nu?! Sedan?!)
Värdeord
- Superhjältar/vardagshjältar
- En positiv anda
- Miljösmarta
- Inkluderande
- Drömmar kan bli verklighet!
Arbetsmetoder
- Ledarskapsperspektiv
- Källkritiska perspektiv
- Lära med hela kroppen och alla sinnen
Måndagen den 24 april träffas vi kl 17.00-20.00 på Rottnegården.
Vi inleder med fika (stäm gärna av eventuella matpreferenser med Gun så att vi har en aktuell lista med allergier osv.). Därefter blir det föreläsning med Martin Lackéus från Chalmers Tekniska Högskola. Martins forskningsområde är Värdeskapande lärande och hans avhandling från förra året heter just: "Värdeskapande lärande som en utbildningsfilosofi". En rapport om entreprenöriellt lärande som Martin tagit fram för OECD finns att ladda ner här på MyMoodel och skall ha delats ut i era postfack.
Martins föreläsningsbilder finns redan nu uppladdade i mappen Föreläsningsmaterial nedan.
Väl mött/ Anna-Carin och Kattis