Sparbanksstiftelsen Kronan delar ut 800.000 kr

Sparbanksstiftelsen Kronan delar ut 800.000 kr

av Helena Mallin -
Antal svar: 0

I höst delar Sparbanksstiftelsen ut 800.000 kronor till framstående examensarbeten. Du kan premieras med 50 000 eller 25 000 kronor. I speciella fall kan det delas ut ett pris på 100 000 kronor. Presenterar du intressanta resultat har du goda möjligheter att bli Kronanstipendiat.

För ytterligare information kontakta din prefekt, handledare eller stiftelsens kontaktperson. Projekt eller examensarbete ska vara på C- eller D-nivå och examinerat hösttermi­nen 2014 eller vårterminen 2015 vid Linnéuniversitet i Växjö eller Kalmar, Blekinge Tekniska Högskola eller Högskolan i Halmstad. Uppsatsen ska visa prov på hög kreativitet eller presentera en utredning, produkt, tjänst eller idé som kan ligga till grund för nyföretagande, produkt- eller företagsutveckling eller på annat sätt vara till stor samhällsnytta.

Sparbanksstiftelsen Kronans stipendier kan sökas av studenter vid Linnéuniversitetet i Växjö och Kalmar, Högskolan i Halmstad samt Blekinge Tekniska Högskola.

Sista ansökningsdag är 5 resp. 15 juni.


Stipendierna tilldelas de studenter som i sina C- eller D-uppsatser givit de bästa innovativa bidragen till företags- eller produktidéer. Kreativitet - Ny teknik, Affärspotential - Nyföretagande, Praktisk relevans - Teknisk nytta och Stor Samhällsnytta premieras.

Frågor & svar 

Hur gör jag för att söka stipendiet? 
Du vänder dig till kontaktpersonen på din högskola:

Linnéuniversitet - Anders Svalin                       anders.svalin@lnu.se

Vilka kan söka stipendier? 
Studenter med C- och D-uppsatser som gjorts under det gångna läsåret vid Linnéuniversitetet, Högskolan i Halmstad och Blekinge Tekniska Högskola. 

Jag blir klar med mitt examensarbete under höstterminen, kan jag söka påföljande år? 
Ja, de som har tagit sin examen någon gång under läsåret kan söka. 

Vad ska jag skicka in?
Du ska skicka ditt examensarbete, ansökningsblanketten samt utlåtande från handledare i samarbetande företag eller skolans handledare. Handlingarna skickas som filer eller på papper till kontaktpersonen vid den läroanstalt där du avlagt din examen. Sista datum för ansökan är 15/6 till Högskolan i Halmstad och Blekinge Tekniska Högskola. Linnéuniversitetet vill ha in ansökan senast 5 juni.

Ansökningsblankett