Section outline

  • Betygsättning och bedömning av elevers språkkunskaper

    Att fundera över innan vi träffas:

    • Vilket är syftet med den bedömning ni gör av era elevers språkkunskaper?
    • Har ni adekvata redskap för att göra en relevant bedömning av språkkunskaperna?
    • Om ja, hur ser redskapen ut och vem har tagit fram dem?
    • Om nej, vad är det ni saknar?

    ---

    Seminariets innehåll:

    Introduktion till bedömning och betygsättning (presentation av Emil Tyberg)

    -       Hur ser kurs- och ämnesplaner på bedömning och betygsättning?

    -       Formativ och summativ bedömning som redskap i den pedagogiska praktiken

    -       Betygsättning: var, när, hur och varför?

    Diskussion med frågeställningarna ovan som utgångspunkt

    ---

    Genomgång av uppgifter till nästa gång vi träffas:

    Arbeta två och två (eller tre och tre) med att försöka beskriva det sätt ni arbetar just nu med att bedöma och betygsätta era elevers språkkunskaper. Betygsätt sedan ert sätt att arbeta efter den modell som Emil presenterat. Vad gör ni redan riktigt bra? Vad kan bli bättre? Prova sedan att i miniformat testa en ny infallsvinkel på bedömning av era elevers kunskaper som ni gemensamt kommer fram till i gruppen. Redovisa sedan kortfattat (muntligt) vid nästa träff era resultat av er utvärdering och miniundersökning.