Avsnittsöversikt

  • Kursen består av följande tre delkurser:

    1. Delkurs 1
    2. Delkurs 2
    3. Delkurs 3

    Prototyping handlar om att uttrycka, bearbeta och vidareutveckla designidéer. Man behöver få ut sina designidéer från huvudet till en konkret och därmed bearbetningsbar och kommunicerbar form. Prototypingens produkter kan vara skisserpappersprototyperwireframesgrafiska mock-ups och interaktiva prototyper (vi kommer att arbeta med samtliga dessa former i det här kursmomentet). Dessa används för att presentera och demonstrera funktion och funktionalitet, användbarhet och användarupplevelse, med antingen designerns själv (eller en designgrupp) som dialogpartner, eller i syfte att samla in reaktioner, feedback och förslag från användare eller andra parter. Man använder alltså prototyping både som ett internt verktyg för att utforska och utveckla design OCH för att stämma av och hämta ny inspiration utifrån. 

    Det finns många olika prototypingmetoder och varje teknik har sin egen plats i en kedja av designinsatser som leder fram till en slutgiltig design. Vi kommer här börja med skisser, för att sedan gå vidare till pappersprototyper, därefter wireframes och grafiska mock-ups, för att till slut landa i en interaktiv prototyp (som utförs med Figma). Det här utgör en vanlig (och naturlig) progression, där man gradvis ökar detaljnivån allteftersom man arbetar sig fram till ett innehåll, funktionalitet och framtoning som passar aktuell målgrupp och syfte. Varje prototyp adderar nya detaljer och perspektiv, vilket skapar förutsättningar för en genomtänkt och genomarbetad slutgiltig design - som vanligtvis presenteras i form av en interaktiv prototyp som både presenterar tjänstens statiska design (struktur, layout, innehåll), och dess dynamiska funktion (vad man kan göra). 

    Varje prototypingmetod har sin egen teknik, vissa går lite snabbare att lära sig (t ex skisser), andra tar lite längre (t ex interaktiva prototyper). Vana och skicklighet i att skapa just interaktiva prototyper är en fundamentalt viktig grundfärdighet för dig som interaktionsdesigner. Därför kommer vi att ägna lite extra uppmärksamhet åt att komma igång ordentligt med Figma med dedikerat undervisningsmaterial och ett litet diagnostiskt test för att säkerställa att alla är på banan.